Sunday, 29 December 2013

You're mine, only mine! BAB 21



Bab 21
            ‘Am. Bangunlah! Apa ni.’ Farisha menolak-nolak dada Armand dengan tangan halusnya. Tetapi sedikitpun tidak berganjak kedudukannya. Lemas aku kalau kena hempap macam ni lama-lama. Dia ni pun tak tahu ke yang badan berat macam batu. Lagi nak buat hal.
            ‘Ok, tapi dengan satu syarat.’ Armand tersenyum menampakkan kecacatan kroniknya.
            ‘Apa dia?’ tanya Farisha kurang sabar. Bukan apa, kalau boleh nak sangat si Pg ni bangun. Takdelah menyiksa aku terus.
            ‘Kiss me.’
            Ah, sudah. Datang dah gatal tak bertempat dia ni. Gila ke nak suruh aku kiss dia? no way! Disgusting! Pass! Syarat yang ni tak ley pakai la. Nak nayakan aku je kerja dia ni.
            ‘Syarat lain?’ Farisha mengerdipkan matanya. Bajet cute gitu.
            ‘Kiss me!’ Ujar Armand serius. Hilang sudah senyuman diwajahnya. Diganti pula dengan pandangan yang bisa membuatkan Farisha gelabah biawak!
            Armand mendekatkan mukanya ke muka Farisha. Geli hati pula melihat Farisha yang sudah pucat mukanya. Takutlah tu! Farisha telan liur.
            ‘Lain, ple..’ bicaranya terhenti saat bibir Armand sudah menekan bibirnya. Membulat biji mata Farisha. Serta-merta kosong fikirannya. Jantung juga seakan berhenti berdegup. Lemah anggota badannya. Jemari Armand yang menyelinap masuk ke dalam baju kemeja yang dipakainya juga tidak mampu ditepis.
            ‘You’re mine, only mine.’ Armand bersuara perlahan seraya menjarakkan mukanya. Jelas kelihatan wajah Farisha yang berubah kepada kemerahan. Comel! Pipi Farisha diusap perlahan.
            Apa dah jadi? Apa yang malaun ni dah buat? Alamak, first kiss aku! Sengal punya perverted guy! Gilalah dia ni. Kebas sekejap bibir aku. Bengong betul Armand ni. Suka-suki dia je. Farisha berdecit.
            ‘Je’ taime.’ Armand mengungkapkan kata hatinya. Farisha tercengang-cengang. Tangannya masih di dada Armand yang tidak berbaju. Dapat dirasakan jantung milik lelaki itu yang berdenyut laju. Seperti jantung miliknya.
            ‘Jah time? Apa yang awak cakap?’ Soal Farisha. Dia ni tanya jam pukul berapa kat aku ke? Dia kan pakai jam. Brand Polo lagi tu. Tak reti tengok sendiri ke?
            ‘Je’ taime lah sayang. Maksudnya I love you.’ Armand senyum meleret. Lucu pula melihat wajah blurr Farisha. Jah time? Ada-ada je Risha ni.
            Wajah Farisha kembali merona merah. Malu pula bila Armand mengucapkan kata sayang kepadanya. Memang sah aku yang gila sekarang. See, muka aku tak habis-habis kena cat Nippon warna merah.
            ‘Sampai bila awak nak duduk atas saya macam ni Encik Armand Mikhael? Nak suruh saya mati lemas ke? Tu baju-baju saya belum siap kemas lagi. saya mogok tak mahu ikut awak baru tau.’ Farisha berdalih. Cuba berlagak selamba mungkin.
            Armand bingkas bangun sebelum bergerak ke almari. Pijama biru gelap dikeluarkan. Farisha tekun di katil menyudahkan kerjanya. Tidak berani memandang ke arah Armand. Setiap kali matanya bersambung pandang dengan anak mata lelaki itu, jantungnya memainkan irama seperti di medan perang.
            ‘Nak ke mana pulak tu sayang?’ tegur Armand. Farisha yang sudah berada di pintu bilik dipandang.
            ‘Minum air.’ Jawab Farisha seraya cepat-cepat berlalu meninggalkan Armand.
                                    ------------------
            ‘Gilalah. Hilang taring aku macam ni. Layanan dia kat aku, lain betul. Ah, aku takkan terpedaya. Risha, jangan percaya apa yang dia lakukan. Mamat tu saja nak ambik kesempatan.’ Farisha bersuara perlahan. Orange juice dikeluarkan dari peti ais dan dituangkan ke dalam gelas.
            Serabut kepala otak aku ni. Yang peliknya aku macam suka pulak apa yang dia buat. Boleh pulak aku tak melawan. Selalunya akulah orangnya. Semua tak berani nak cari pasal dengan aku. Aku dah agak dah, mamat tu memang something. Apa perlu aku buat sekarang? Patut ke aku percayakan dia?
            Tapi tak elok juga aku cari pasal dengan dia sekarang ni. Nanti Abang Daniel dengan kak Laila tak percaya pulak aku dengan Armand tu dah berbaik. Huh, serabut weh!
            Farisha menapak ke ruang tamu bersama gelas yang dipenuhi dengan orange juice. Jam didinding dipandang sekilas sebelum punggung dilabuhkan ke atas sofa bertentangan dengan kaca televisyen.
            Patutlah senyap je. Dah pukul 12 tengah malam rupanya. Ada cerita best tak tengah-tengah malam macam ni? HBO? Alah, cerita ni berapa kali astro nak ulang siar? Aku dah tengok beratus kali dah cerita Salt lakonan Angelina Jolie ni. Televisyen ditekan butang off. Remote diletakkan ke atas meja dihadapnnya.
            ‘Subhanallah… nak bagi aku mati cepat ke mamat ni?’ Farisha mengurut dada perlahan saat mata terpandangkan pantulan imej Armand di televisyen. Entah bila terpacak kat situ aku pun tak tahu.
            ‘Sha buat apa? Tak nak masuk tidur lagi ke? Kata nak minum je tadi.’ tegur Armand. Armand yang menunggu di dalam bilik lama keluar untuk mencari Farisha. Minum air ke buat air ni?
            ‘Tak mengantuk lagi.’ balas Farisha pendek. Aku nak tidur macam mana kalau kau ada kat dalam bilik tu? Serba tak kena aku rasa.
            ‘Duduk sini buat apa je? Abang nak join boleh?’ Armand mengorak langkah menuju ke arah Farisha yang memandang kosong televisyen yang tidak dipasang.
            ‘Joinlah. Saya tiba-tiba mengantuk. Bye.’ Farisha bingkas bangun saat Armand melabuhkan punggung bersebelahannya. Laju kakinya mengorak langkah menuju ke bilik.
            ‘Huh, padan muka. Nak sangat duduk kat luar tu kan? Rasakan.’ Farisha ketawa kuat selepas mengunci pintu biliknya. Panggilan Armand dari luar langsung tidak dihiraukan. Lantas direbahkan tubuh ke atas tilam. Tidak sampai beberapa minit, Farisha lena dengan hati yang gembira.
                                    --------------------
            ‘Apa ni? Aku dapat dulu tempat ni. Kau nak tidur, gi masuk bilik.’ Marah Daniel. Apa tidaknya, sedap-sedap dia tengah landing baik sambil memikirkan cara untuk memujuk Laila, entah dari mana datangnya Armand menghempap badannya.
            ‘Aik, kau buat apa kat sini?’ Armand menyoal sambil berpeluk tubuh melihat Daniel yang duduk di sofa. Siap dengan bantal sekali.
            ‘Aku nak tidurlah. Kau sibuk apahal?’ Daniel menepuk-nepuk bantal yang diletakkan dihujung sofa sebelum berbaring. Tidak dihiraukan Armand yang mengangga luas.
            ‘Nak tidur gi masuk bilik kau lah. tempat ni aku sewa dulu.’ Kaki Daniel ditarik ke bawah. Cepat-cepat Armand duduk di sofa yang kosong itu. Daniel merengus.
            ‘Kau ni apasal suka sangat nak cari gaduh dengan aku hah? Siapa cepat dia dapatlah.’ Daniel meninggi suara.
            ‘Aku cepat, aku dapat.’ Armand menganjeng. Dihenyak-henyak punggungnya berkali-kali atas sofa. Senyum sinis dihadiahkan kepada Daniel.
            ‘Dah, gi sana lah. main jauh-jauh. Kau nak tidur, masuk bilik sendiri.’ Daniel menolak tubuh Armand dengan kakinya. Tergolek Armand jatuh menyembah permaidani.
            ‘Risha kunci bilik. Aku tak dapat masuk. Kau cerdik sangat, gi masuk bilik sendirilah.’ Armand menarik-narik tangan Daniel yang jelas sedang berpura-pura tidur. Kalau dah tidur, mana boleh mengeraskan badan kan? Ha, nampak sangat nak menipu si Daniel ni. Auta lebih!
            ‘Woi, gi masuk bilik kau lah!’ dengan segala kudrat yang ada, Armand berjaya juga menarik Daniel supaya angun dan berganjak. Cepat-cepat, dia pula baring di sofa itu. Weh, pinjam bantal kau satu malam eh?
            ‘Kalau aku boleh masuk bilik sekarang, aku dah masuk dah, masalahnya Laila pun dah kunci bilik kami. Dia kurung aku kat luar.’ Daniel mengeluh berat. Armand yang tadi pura-pura pejam mata celik luas. Biar betul Daniel ni?
            ‘Kau pun kena kurung kat luar jugak ke? Takpelah, aku kasi kau tidur kat sini. Tapi sofa tiga ni aku punya. Kau boleh guna sofa dua tu. Consider sikit sebab aku memang langsung tak muat nak baring kat situ. Kau tak pe la, kecik dari aku. Good night my brother in-law.’ Bebel Armand panjang seraya muncungnya menghala ke arah sofa yang boleh memuatkan dua orang. Serentak itu, matanya dipejamkan.
            ‘Good night to you to Armand.’ Balas Daniel perlahan. Tidak kuasa untuk berbalah lagi. mata dah kuyu. Mengantuk tahap biawak hidup dah ni. Akhirnya mereka berdua lena di ruang tamu bersama dengkuran halus.
                                    ----------------
            ‘Kak, tengok apa tu?’ tegur Farisha. Pelik juga melihat kak Laila terjengok-jengok sambil tersengeh macam panda sopan  pepagi buta ni.
            ‘Tu. Tengoklah.’ Panjang muncung Laila menghala ke arah ‘sesuatu’ yang menarik minatnya. Farisha tayang muka pelik. Laju kakinya melangkah ke arah Laila yang berdiri di hadapannya.
            ‘Sayang, cium abang sekali. Please. Abang sayang Laila.’ Membutang biji mata Farisha melihat Daniel dan Armand yang berpelukkan. Sah tak sedar mereka berdua ni. Daniel memegang tangan Armand dan kakinya diatas peha lelaki itu. Mereka tidur berpelukan.
            ‘Mengigau dah dorang ni kak. Nanti Risha kejutkan.’ Menggeleng kepala Farisha yang melihat perilaku kurang senonoh mereka berdua. Armand pula dengan sengeh memanjang. Enjoy ke?
            ‘Eh, jangan. Biarkan dorang. Dorang dah berbaiklah tu. Kalau tidak asal berjumpa je macam anjing dengan kucing.’ Laju Laila menarik tangan Farisha yang mahu mengejutkan Daniel dan Armand dari mimpi ‘indah’ mereka.
            ‘Hah, Laila. Risha. Kamu berdua buat apa tu?’ tegur Ismadi yang berseluar track bersama Fatimah. Baru balik berjoging lah tu. Amalan hidup sihat.
            ‘Abangnya. Tengoklah budak dua orang ni ha. Apalah mimpi mereka berdua ni. Berpelukan macam belangkas dah ni ha.’ Fatimah bersuara separuh berbisik.
            ‘Ish, apa nak jadi budak berdua ni? Dah pupus ke perempuan kat dunia ni? Gelinya aku tengok. Laila. Risha. Kamu berdua boleh buat tak tahu je? Hancur!’ Ismadi menggaru kepalanya yang tidak gatal. Laila dan Farisha tayang muka bersahaja. Mengeletik badan Ismadi bila melihat ‘drama’ tak semenggah itu.
            ‘Jomlah Fatimah. Buatkan abang kopi. Cepat. Kang terbantut selera ni.’ Ismadi menarik tangan Fatimah dan berlalu ke dapur. Fatimah hanya menurut. Laila dan Farisha sudah ketawa mengekek.

Sunday, 5 May 2013

You're mine, only mine! BAB 20


Bab 20
            ‘Mak ngah, ada nampak Armand tak?’ Tanya Farisha. Fatimah yang sedang menonton cerita di televisyen laju menggeleng. Sepatah pun tidak berbunyi suaranya. Concentrate betul.
            Ish, mana pulak dia pergi ni? Time aku nak jumpa dia, time tu dia nak menyorok. Time aku taknak jumpa dia. Hah, menyendeng kat aku macam belangkas. Laju kakinya memanjat tangga untuk ke bilik.
            Bersinar biji mata Farisha saat terpandangkan laptop Armand yang berada di atas meja. Masih on lagi laptop ni. Dia ke mana. Bazir elektrik betullah dia ni. Eh, ada email baru masuk.
From : Najiha

Am, I dah sampai. Jumpa you kat bawah pokok rambutan seberang sungai. Cepat. I tunggu. Miss you.
            Girlfriend dia ke? Amboi, dalam diam berisi. Siap kau. Mak ai, banyaknya email dari Najiha. With love bagai. Email milik Armand di scroll ke bawah. Farisha tersenyum nakal.
            ‘Hah, buat apa tu?’ Armand menapak masuk ke bilik. Risha buat apa dengan laptop aku? Jangan dia tumpahkan air sudah. Bukan pasal jugak dia ni. Kalau datang angin dia, hancur.
            ‘Eh, nothing. Oklah, keluar dulu.’ Ujar Farisha dan berlalu pergi. Armand berkerut kening.
            ‘Fuh, selamat. Nyaris-nyaris je kantoi tadi.’ Peluh dingin didahi Farisha dikesat perlahan. Dadanya diurut. Macam orang dah buat salah pulak kan? Eh, memang salah pun. Skodeng hak privasi orang lain. Tapi sape suruh tinggal laptop on macam tu. Bukan salah aku sorang.
            ‘Jaga kau Armand. Aku plan baik punya kali ni.’ Farisha mengilai dan menapak keluar dari villa lavender. Gembira hati bukan kepalang lagi.
            ‘Eh, Risha. Nak ke mana tu?’ Fatimah menyoal apabila ternampak Farisha yang melenggang-lenggok dengan kepala ke kiri ke kanan. Biar betul budak ni??
            ‘Risha nak keluar jap mak ngah. Ada hal.’ Ceria wajah Farisha. Fatimah sudah tayang muka kehairanan sebelum kembali meneruskan kerjanya ber’dating’ dengan bunga ros kesayangan.
            ‘Gembiranya dalam hati.. bila nak buat jahat lagi… lalala’ Habis hancur lagu yang elok-elok. Pencacat bahasa betullah kau ni Farisha. Farisha tersenyum meleret. Kakinya laju menuju ke arah pokok ara di tepi sungai.
            ‘Tu ke Najiha? Boleh tahan. Seksi.’ Farisha berlindung di balik pokok. Nasib baik pokok ara itu besar dan boleh melindungi tubuhnya. Kalau tidak, hancur nak jadi spy. Matanya dikecilkan cuba memfokus ke arah wanita yang berskirt senteng dikenakan dengan tube pink.
            Datang akhirnya hero pujaan hati Najiha. Ewah-ewah, siap peluk-peluk lagi. Bestlah Armand. Dapat barang free. Takpe, kejap lagi aku bagi korang merana pulak. Ni ok lah, happy-happy. Tapi kan, gedik semacam je minah tu. Patutlah Armand tergoda. Meliuk-liuk macam pokok kelapa tepi laut.
            ‘Apa yang diorang cakap? Tak dengarlah.’ Baik aku gi join dorang. Baru class. Farisha membetulkan rambut panjangnya yang diikat satu. Kemeja yang dipakai dibuka satu butang. Dengan penuh lenggang-lenggok, dia menghampiri Armand.
            ‘Bie, bie pergi mana tadi? Kata nak teman shopping. Eh, sape ni bie?’ Farisha memaut lengan Armand. Hah, terbeliak biji mata kau dengar aku merengek-rengek macam ni kan Armand? Aku boleh meliuk lagi hebat dari Hanan kau ni. Hahaha…
            ‘You, siapa perempuan ni?’ Hanan cuba mempamerkan senyum plastiknya. Membara rasa di hati melihat Farisha sedang memaut mesra lengan Armand. Armand pula tidak lepas memandang Farisha yang berada di sisinya.
            ‘I wife Armand. And you?’ jawapan dari Farisha jelas mengejutkan Hanan. Pucat mukanya. Farisha sudah ketawa di dalam hati. Sudah tahu reaksi Hanan setelah salam yang diberikan tidak bersambut.
            ‘I, I gerak dulu Am. Ada hal.’ Ujar Najiha dan berlalu pergi. Armand tidak sempat untuk mengejar kerana pautan tangan Farisha di lengannya tidak dilepaskan. Farisha tayang muka tidak bersalah. Sempat dia mengerdipkan biji mata ke arah Armand yang menahan marah.

            ‘Risha, what have you done?’ Armand menolak kasar tangan Farisha di lengannya. Farisha berdecit. Butang baju kemeja yang dibuka tadi dibutangkan kembali.
            ‘Patutnya aku yang tanya macam tu bila kau sesedap kentang goreng je hancurkan ‘dating’ aku dengan Rizki  kat ladang tea semalam.’ Farisha menyindir.
            ‘Gilalah bercakap dengan kau ni. Orang tengah marah, kau boleh tersengeh macam taugeh busuk pulak.’ Sambung Farisha apabila Armand mendiamkan diri. Menjengkelkan betullah dia. Terencat emosi agaknya.
            ‘Are you jealous?’ sela Armand dengan senyuman nakal dibibirnya.
            ‘Jealous?? Huh, never!’ laju sahaja jawapan yang diberikan Farisha sebelum berlalu meninggalkan Armand gelak tak ingat dunia.
                                    ---------------
            ‘Aku nak jealous? Huh, memang tidaklah. Mengarut je.’ Farisha mengomel sendirian. Punggung dilabuhkan di atas buaian kain yang diikat pada kedua pokok kelapa yang berada bersebelahan dengan villa Lavender.
            Aku mesti fikirkan cara nak singkirkan dia dari hidup aku. Think Risha, think. Apa yang patut aku lakukan? Cara yang aku nak buat ni mesti smooth je. So, kak Laila takkan suspect apa-apa.
            Yelah, memandangkan Armand tu ‘dijaga’ sepenuhnya oleh kak Laila. Aku taknak jugak kalau nanti abang dengan kak Laila bergaduh sebab Armand. Maut si Armand tu aku kerjakan.
            ‘Abang, berapa kali Laila nak cakap ni? Laila dengan Armand takde apa-apa hubungan istimewa. Hal yang dah lepas, janganlah nak diungkit pulak.’ Kedengaran suara Laila kuat dari bilik yang didiaminya.
            Farisha yang mulanya berbaring bingkas bangun. Eh, tu suara kak Laila. Kenapa? Apa dah jadi? Cepat-cepat Farisha bangun dan melangkah mendekati bilik yang dihuni Laila dan Daniel sekeluarga.
            ‘Bukan abang tak nak percaya, tapi bila tengok Laila berkepit dengan Armand tu, fikiran abang terus lain. Abang tak boleh nak tipu diri abang sendiri. Sakit sangat rasa hati ni.’ Daniel bersuara.
            Bila kak Laila berkepit dengan Armand ni? Aku tak nampak pun. Armand tu pun selalu dok menyempit dekat aku tak kira masa. Sampai aku naik menyampah. So bila pulak dia berkepit dengan kak Laila ni? Ada yang aku tak tahu ke? Gerutu Farisha. Badannya disandar membelakangkan dinding bilik.
            ‘Abang, Armand tu husband Risha. Automatiknya dia dah jadi adik ipar Laila. Adik ipar kita. Hal yang lepas tu dah basi pun. Yang abang nak ungkit-ungkit ni pasal apa?’ Laila bersuara lemah. Pening kepalanya memikirkan masalah yang macam-macam ni.
            ‘Mungkin Laila fikir macam tu. Tapi Laila tau ke apa yang ada dalam fikiran Armand. Abang lelaki dan abang tahu kalau Armand masih menaruh perasaan pada Laila.’ Daniel meninggi suara. Walaupun Armand ada mengaku pada aku tentang perasaan dia pada Laila dan Risha, jangan harap semudah tu je aku nak percaya. Aku takkan mudah terpedaya.
            ‘Astagfirullah hal azim, abang. Apa yang abang mengarut ni? Cuba bawakkan mengucap.’ Laila mengurut dada. Tak sangka sejauh tu tanggapan Daniel terhadap Armand. Daniel yang berlalu pergi diiringi dengan air mata yang berjuraian jatuh membasahi pipi.
            Armand bukan seperti yang abang sangka. Laila kenal sangat dengan Armand tu. Laila juga takkan korbankan masa depan Risha kalau tindakan Laila untuk satukan mereka hanya sia-sia. Dulu, mungkin Laila cintakan Armand. Tetapi sekarang Laila dah kawin dengan abang. Laila dah serahkan hati Laila pada abang.
            Kalaulah abang tahu Armand tak pernah taruh perasaan cinta pada Laila dari dulu sampai sekarang, apa agaknya reaksi abang? Sepanjang Laila bersama Armand, kami harungi suka duka bersama, tapi sekali pun Armand tak pernah kata yang dia cintakan Laila.
            Laila tak memaksa. Laila tahu Laila hanya budak kampung. Masa belajar kat Australia dulu, Armand banyak tolong Laila. Laila terhutang budi pada dia. Laila tahu, hubungan kami pun hanya atas dasar simpati.
                                    -------------
            Mana pulak Armand ni? Time aku perlukan dia, time tu jugaklah dia hilang. Call pun tak dapat. Adoi, susahlah macam ni. Kaki aku nak nak tercabut dah ni.
            Ha, tu pun dia. kat sini dia menyorok rupanya. Dia tengah buat apa tu? Nak kata memancing, alat pancing dalam beg tu tak disentuh pun. Dibiarkan je kat tepi pokok. Apa yang ditengoknya dalam anak sungai tu? Ada jumpa ibu kaloi ke?
            ‘Armand.’ Laung Farisha sambil berjalan laju ke arah lelaki itu.
            ‘Pekak ke apa mamat ni?’ gerutu Farisha perlahan apabila tiada tindak balas dari Armand. Armand masih juga merenung anak sungai itu. Armand yang sudah berada di sisinya tidak dihiraukan.
            ‘Woi, Armand!’ Jerit Farisha rapat ke telinga Armand. Tergelak kecil dia apabila Armand yang jelas-jelas terkejut terduduk di atas rumput kering.
            ‘Apa ni jerit-jerit?’ Soal Armand perlahan. Armand bangun dan menyapu seluarnya yang melekat dengan rerumput kering.
            ‘Ai, suara lemah semacam je ni. Kenapa? Putus cinta ke?’ perli Farisha laju. Armand menjongket bahu. Masih tidak bersuara.
            ‘Kau marah kat aku ke?’ mati aku kalau dia marah dan merajuk dengan aku. Plan aku nak jadi macam mana tanpa dia ni?
            Armand melepaskan keluhan berat. Dia berjalan menyusuri anak sungai. Meninggalkan Farisha yang termanggu-manggu sendirian. Entah kenapa, panggilan telefon yang baru diterima sebentar tadi mengganggu fikirannya.
            ‘Armand, aku minta maaf kalau aku ada sakitkan hati kau. Tapi kau dulu yang sakitkan hati aku. So, fair and square lah kan.’ Farisha menyambung. Cuba dikawal intonasi suaranya supaya maintain lembut. Dia menyaingi Armand yang berpeluk tubuh menghadap anak sungai.
            ‘Risha, esok ikut abang.’ Armand berpaling. Bahu Farisha dipegang kemas. Serius mukanya. Farisha telan liur.
            ‘Wei, kau apasal?’ terkebil-kebil biji mata Farisha memandang Armand. Tangan Armand dibahunya ditepis kasar. Berdebar jantung aku kot. Dahlah si PG ni wangi nak mampus bau dia. Tergugat iman aku kejap.
            ‘Boleh Risha tolong abang?’ soal Armand. Farisha yang tidak tahan dengan renungan yang diberikan Armand mengalihkan pandangannya.
            Tolong? Tolong apa? Farisha menggarukan kepalanya yang tidak gatal. Berkerut dahinya memikirkan pertolongan yang diminta Armand.
            ‘Aku akan tolong kau apa sahaja asalkan kau sanggup buat sesuatu untuk aku. Boleh?’ Farisha menjongketkan sebelah keningnya. Armand tayang muka kusut.
            ‘Anything for you dear.’ Putus Armand akhirnya. Farisha tersenyum. Senang je nak pujuk Armand ni. Takpe janji plan aku jalan.
            ‘Ingat. Semua ni hanya lakonan je. Kau jangan nak melebih-lebih. Nahas kau nanti.’ Ugut Farisha.
            ‘Dah. Jom.’ Tangan Armand ditarik. Jemarinya bertaut dengan jemari Armand. Mereka berjalan mendekati yang lain di meja makan.
            ‘Hai semua.’ Farisha senyum plastik manakala yang lain sudah melopong tatkala tangan Armand melingkari pinggang Farisha. Tidak terkecuali Daniel yang molopong sama sambil menenyeh matanya berulang kali. Laila hanya tersenyum.
            Farisha melabuhkan punggung di atas kerusi yang ditarik Arrmand. Senyuman masih tidak lekang dibibir mereka berdua sedari tadi. Bajet bahagia gitu. Armand duduk bersebelahan Farisha.
            ‘Jemputlah makan semua. Kalau dah sejuk lauk ni, tak sedap pulak.’ Fatimah bersuara apabila suasana di ruang makan itu tidak seperti yang sepatutnya. Ayam masak merah dicedok dan diletakkan ke dalam pinggan Ismadi.
 
            ‘Yang kamu semua ni duduk merenung Risha dengan Armand dari tadi, tak rasa lapar ke?’ sindir Ismadi pula. Korang tak nak makan sudah, aku lapar. Nasi disuapkan ke dalam mulut.
            ‘Apa ni, main raba-raba pulak!’ Farisha berbisik di telinga Armand. Mana tidaknya. Dari tadi tangan Armand memicit-micit pahanya. Rimas tau tak! Aku bukannya sakit kaki pun.
            Armand buat tidak endah. Semakin giat tangannya dipaha Farisha. Farisha sudah tak senang duduk. Kegelian. Semakin ditepis, semakin menggila pulak tangan Armand ni. Gatal tak bertempat.
            ‘Risha, kenapa?’ soal Laila pelik. Dari tadi diperhatikan tingkah laku Farisha yang serba tidak kena. Atas kerusi ada jarum ke?
            ‘Takde apa-apa. Bawah kerusi ni macam ada nyamuk pulak.’ Balas Risha sambil tangannya berpura-pura mengibas bawah meja. Armand tersenyum.
            ‘Aduh!’ jerit Armand perlahan. Laju dia menarik tangannya yang berada dipaha Farisha.
            ‘Kamu pun kena gigit nyamuk ke Armand?’ tanya Fatimah yang melihat Armand menggosok-gosok belakang tangannya.
            ‘Ha’ah mak ngah. Nyamuk besar. Bahaya betul nyamuk kat sini.’ Jeling Armand kepada Farisha disebelahnya. Jelas sangat Farisha sedang menyembunyikan senyumnya.
            Padan muka. Kan dah merah tangan putih kau kena cubit. Gatal lagi. bukan salah aku tau. Salah kau. Farisha tersenyum menunduk sambil menyuap nasi ke mulutnya. Armand disebelah tidak puas hati.
                                    ---------------
            ‘Kalau kau nak balik, kau jelah balik sorang. Nak babitkan aku pula kenapa?’ marah Farisha berapi. Nasib baiklah bilik mereka tertutup rapat. Ada juga privasi.
            ‘Abang dah tolong Risha. So sekarang Risha kena tolong abang pulak. Risha dah setuju. Jangan nak ingkar janji pulak. Tak lama pun. Seminggu je.’ Ujar Armand. Farisha merengus.
            Ayah ngah pun satu, boleh je biarkan Armand bawa aku balik rumah dia. nanti dijualnya aku macam mana? Lagi satu, abang Daniel. Bukan ke dia tak ngam dengan Armand? Kenapalah boleh jadi ‘lurus’ mengikut ke kata-kata Armand tadi?
            ‘Tak lama? Seminggu tu tak lama kau kata? Apa bengong..’ tidak jadi Farisha meneruskan kata-katanya apabila bibir Armand sudah memaut kasar bibirnya.
            ‘Apa yang kau buat?’ terketar-ketas suaranya. Farisha menolak kasar tubuh Armand menjauh. Terketar-ketar tangan memegang bibir sendiri. Sebiji macam yang jadi kat dalam mimpi aku.
            ‘Don’t you ever talk to me rudely like that. Or more than this kiss I would do. No more ‘kau’ ‘aku’.’ Armand mengugut. Turun naik dadanya. Bukan kerana marah. Kerana tertarik dengan apa yang dilakukan ka atas Farisha sebentar tadi.
            Pantas Farisha menutup bibirnya. Eww, gross! Meremang bulu tengkuknya saat terpandangkan Armand dengan senyum gatal yang masih di bibir.
            ‘Perverted guy.’ Ujar Farisha perlahan tetapi masih dapat didengari Armand. Armand membulatkan matanya.
            ‘Apa Risha cakap??’ Armand mendekati Farisha. Matanya dikecilkan memandang gadis itu.
            ‘Takde apa-apa. Ok. Sha ikut Am.’ Farisha kalut. Hilang sudah kau dan aku dibibirnya. Armand tersenyum kemenangan.
            ‘Sha? Am? That sound interesting.’ Armand mengusap dagu sendiri. Memikir-mikir panggilan yang diberikan isterinya itu.
            ‘You too. Keep your promise and behave yourself.’ Sengaja ditekan perkataan behave itu.
            ‘Dah. sekarang Sha boleh kemas baju. Pagi esok kita berangkat.’ Armand berlalu masuk ke dalam bilik mandi. Tuala yang tersangkut di penyidai dicapai.
            Macam haram! Dahlah tuala aku juga dipakainya. Tuala sendiri ada, taknak pakai. Ni nak kena kemas baju pulak. Malasnya. Gerutu Farisha seraya keluhan berat dilepaskan. Beg dibawah katil tetap juga dikeluarkan.
            Armand yang baru keluar dari bilik mandi hanya memerhati Farisha yang leka memasukkan pakaiannya ke dalam beg. Kecik je beg dia ni. Muat ke nak masukkan baju untuk pakai seminggu? Diperhatikan beg bulat Garfield milik Farisha yang berada di atas katil.
            ‘Am. Tak reti nak pakai baju ke?’ Farisha bersuara tanpa memandang kea rah Armand. Armand memerhatikan tubuhnya yang hanya bertuala putih paras pinggang ke lutut itu.
            ‘Kenapa? Sha tergoda ke dengan keadaan abang macam ni?’ Armand menguji. Cekak di rambut panjang Farisha dilepaskan.
            ‘Awak ni dah kenapa?’ Farisha turut bangun dan memandang tajam ke ara Armand. Armand tersenyum.
            Mamat ni ada masalahlah. Sikit-sikit senyum. Sikit-sikit nak gelak. Entah apa yang lawak aku pun tak tahu. Dahl ah cacat kritikal. Tapi sebab cacat kritikal ni jugaklah buat aku leleh sekejap. Eh ye ke? No way!
            ‘Rambut Sha cantik. Kalau dibiarkan lepas macam ni lagi cantik.’ Armand mengelus manja rambut Farisha yang sudah terbuka sanggulannya.
            ‘Bak sini balik cekak rambut tu.’ Farisha merampas kasar. Tanpa imbangan yang stabil. Armand jatuh menghempap tubuh Farisha sebelum mereka ‘landing’ cantik atas katil.
            Aduhai, camne boleh jadi macam ni pulak? Farisha cuba untuk bangun. Tetapi tubuh Armand yang berat menghempapnya menyukarkan kerja. Muka Farisha dipalingkan ke sisi. Tidak rela menatap wajah Armand yang tersenyum gatal.